Waga w ciąży

20/05/2008 at 23:50

Odkąd wszyscy w Twoim otoczeniu wiedzą, że jesteś w ciąży, prawdopodobnie pouczają Cię co powinnaś jadać, a czego musisz się wystrzegać. Wiele osób uważa, że trzeba jeść „za dwoje” i będą oni pilnować, byś zjadała „odpowiednie porcje”. Tymczasem w pierwszych tygodniach ciąży Twoje zapotrzebowanie na kalorie nie wzrasta w stosunku do tego sprzed ciąży ( tj. ok. 30 kcal na kg masy ciała ). Dopiero od czwartego miesiąca ciąży potrzebujesz dodatkowych kalorii. Dziennie zjadaj odtąd o 300 kcal więcej. Maluch w tym czasie ma już wykształcone wszystkie organy i będzie teraz przybierał na wadze. Te dodatkowe kalorie powinny pochodzić jednak z pełnowartościowych produktów, a nie z dodatkowych słodyczy.

Przy prawidłowej wadze ciała przed ciążą przyrost masy w czasie ciąży wynosi średnio 11 – 13 kg. Jeśli przed ciążą miałaś niedowagę powinnaś przytyć więcej, natomiast jeśli miałaś nadwagę powinnaś znacznie bardziej kontrolować przyrost wagi. Jednak przez ten okres zapomnij o odchudzaniu.

Dodam z własnego doświadczenia, że utrzymanie wagi ciała w normie podczas tych 9 miesięcy, pozwala zachować lepszą sprawność i kondycję. W pierwszej ciąży przytyłam 10 kg i czułam się świetnie, zaś w drugiej i trzeciej ciąży po 15 kg – czułam się bardzej „ociężała” i miałam więcej dolegliwości w trzecim trymestrze.

share