Odżywianie w ciąży

02/08/2008 at 20:01

Dziewięć miesięcy zdrowej diety to pożytek dla Ciebie i dla rozwijającego się dziecka. Wiadomo – zdrowo powinnyśmy odżywiać się zawsze, ale nie zawsze w praktyce nam to wychodzi. Z jednej strony świadomość, że jest się w ciąży powinna nam pomóc w utrzymaniu właściwej diety, z drugiej strony przeróżne objawy tego okresu trochę to utrudniają. Na przykład ciążowe zachcianki – nie zawsze są zdrowe, albo nudności i wymioty oraz niechęć do niektórych potraw na początku. Właściwe odżywianie podczas ciąży jest ważne, ale nie może być źródłem stresu. Zjedzenie jednorazowo jakiegoś potencjalnie szkodliwego dania nie powinno sprawiać, że chodzisz zmartwiona i myślisz, czy nie zaszkodziłaś „fasolce”. Lepiej, abyś jedząc jakieś naprawdę wartościowe pokarmy, rozmyślała o tym, jak wspaniale rozwija się Twoje dziecko.

Zasadą odżywiania się w czasie ciąży jest unikanie pewnych potraw i zwracanie uwagi na to, z czego zostały zrobione lub z jakiego źródła pochodzą. Zdecydowana większość potraw nie jest przeciwwskazana, trzeba jedynie dbać, by dieta była urozmaicona. Warto się trochę potrudzić i dać dziecku to, co najlepsze.
Czego powinnaś unikać lub zupełnie wykluczyć z diety?

  • potrawy zawierające konserwanty ( puszki, wyroby garmażeryjne w torebkach);
  • surowe mięso (tatar, krwisty befsztyk, szynka parmeńska) – mogą być zarażone pierwotniakiem wywołującym toksoplazmozę;
  • surowe jajka (sernik na zimno, suflet, lody, desery, tiramisu) – mogą być źródłem Salmonelli;
  • surowe owoce morza i ryby (sushi, ostrygi) – bywają zakażone groźnymi bakteriami lub pasożytami.
  • sery pleśniowe i miękkie typu camembert i feta – są wytwarzane z niepasteryzowanego mleka i mogą w nich znajdować się bakterię wywołujące listeriozę (groźna dla dziecka), bakteria ta może występować także w mrożonkach i pasztetach;
  • alkohol – zrezygnuj zupełnie, przenika przez łożysko i jest bardzo szkodliwy dla rozwijającego się dziecka;
  • kawa, mocna herbata, cola, kakao, napoje słodzone i gazowane – powinnaś ograniczyć ich ilość ;
  • produkty zawierające glutaminian sodu np. zupy instant, kostki bulionowe, gotowe sosy;
  • żywność typu fast food;
  • nadmierna ilość wit. A – nie zawsze więcej witamin, znaczy lepiej – uważaj z preparatami witaminowymi (przyjmowanie dodatkowych witamin i składników mineralnych w formie tabletek (z wyjątkiem kwasu foliowego) jest w pierwszych trzech miesiącach ciąży niewskazane).

Pamiętaj, żeby potrawy, które jesz były świeże. Nigdy nie zjadaj podejrzanie wyglądającej lub mającej nieodpowiedni zapach żywności. Naprawdę nie warto. Zatrucie pokarmowe to nic przyjemnego – wymioty, biegunka, złe samopoczucie i dodatkowo niepotrzebny stres.

share