Nudności w ciąży

20/07/2008 at 01:21

Był już wprawdzie krótki post na ten temat, ale chciałabym polecić jeszcze kilka sprawdzonych sposobów łagodzenia tej dolegliwości i wszystkie rady usystematyzować.

Nudności w ciąży pojawiają się u zdecydowanej większości kobiet, choć mają u nich różne nasilenie. Przeważnie utrzymują się przez pierwszy trymestr, ale zdarza się, że występują przez całą ciążę. Przyczyną mdłości (i towarzyszących im często wymiotów) jest hormonalne przestrajanie się organizmu przyszłej mamy. Jest to też naturalny sposób oczyszczania organizmu z toksyn i chronienia dziecka przed szkodliwymi substancjami. Jeśli męczy Cię ta dolegliwość, na pocieszenie przytoczę tu wyniki pewnych badań naukowych. Otóż naukowcy z University of Liverpool wykazali, że nudności i wymioty podczas ciąży zmniejszają ryzyko poronienia. Wynika to z tego, organizm ciężarnej kobiety odrzuca pokarmy zawierające duże ilości toksyn. Z kolei według amerykańskich badaczy z University of Buffalo kobiety, które miały podczas ciąży poranne mdłości, są potem o 30% mniej narażone na ryzyko raka piersi. Według tych badań, ryzyko jest tym mniejsze, im silniejsze były dolegliwości oraz im dłużej się utrzymywały.

Jak sobie radzić z nudnościami w ciąży?
Zastosowanie tych rad nie zawsze niestety przynosi ulgę, ale warto spróbować.
Zmiany w sposobie odżywiania:

  • Unikaj zapachów i potraw wywołujących u Ciebie nudności;
  • Jedz często, ale w małych ilościach;
  • Jedz na kolację lekkie, ale bogatobiałkowe pokarmy;
  • Rano, po przebudzeniu, nie wstawaj od razu z łóżka, ale wypij kilka łyków gorącej herbaty imbirowej, rumiankowej lub z melisy, lekko osłodzonej; możesz zjeść też banana, który świetnie likwiduje kiepskie samopoczucie, albo krakersa, herbatnika czy garść rodzynek;
  • Unikaj ciężkostrawnych dań, smażonych, tłustych, mocno przyprawionych;
  • Unikaj kawy, herbaty, alkoholu ( w ciąży nie powinnaś go pić nawet, jeśli nie masz nudności);
  • Do picia: herbata imbirowa, miętowa, rumiankowa, soki, buliony warzywne; pij powoli, małymi łykami, zbyt szybkie picie może nasilić nudności; czasem pomaga popijanie coli bezkofeinowej (u mnie działało również na zgagę pod koniec ciąży:-));
  • Staraj się zjadać pokarmy bogate w witaminę B6 (banan, drożdże, ziarna zbóż, warzywa strączkowe, kukurydza); dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę u kobiet w ciąży wynosi 2,5-5 mg; lekarz może zalecić przyjmowanie większej dawki 25-50 mg.
  • Miej zawsze pod ręką coś do przekąszenia: migdały, ciasteczka imbirowe, krakersy, herbatniki, winogrona;

Inne rady na mdłości:

  • Chodź na spacery, przebywaj w dobrze wywietrzonych pomieszczeniach;
  • Nie spędzaj czasu bezczynnie, staraj się czymś zająć; okazuje się, że bezczynność również może być przyczyną występowania nudności;
  • Dobrze się wysypiaj i odprężaj, zredukuj do minimum stres;
  • Jednym ze sposobów zapobiegania mdłościom jest noszenie opasek („morskie bransolety”) lub plastrów akupresorowych na nadgarstki;

Jeśli niepokoi Cię częstość występowania nudności, bardzo często wymiotujesz, a Twoja waga zaskakująco spada – koniecznie skontaktuj się z lekarzem. Nie zażywaj żadnych leków na te dolegliwości na własną rękę.

share