Napoje w diecie kobiety ciężarnej i karmiącej

26/01/2010 at 20:36

Temat ten był już wprawdzie częściowo poruszany na moim blogu (co pić w ciąży?), dziś jednak publikuję ciekawy artykuł napisany przez dwie panie dietetyczki w warszawskiej poradni „hälsa” – Anetę Łańcuchowską i Patrycję Wołodkiewicz. Aneta jest również wykładowcą w naszej Szkole Rodzenia przedPORODEM.pl – prowadzi internetowe seminaria na temat diety w ciąży. Na blogu wcześniej był już publikowany jej artykuł na temat zapotrzebowania na witaminę D w ciąży.

NAPOJE W DIECIE KOBIETY CIĘŻARNEJ I KARMIĄCEJ

Okres ciąży i karmienia piersią, to czas, kiedy kobieta powinna dbać nie tylko o odpowiedni dobór pokarmów, jakie spożywa, ale także o to, jakie napoje wchodzą w skład jej jadłospisu. Faktem jest, że prawidłowa podaż płynów jest bardzo istotnym elementem racjonalnej diety. Należy jednak pamiętać, że ważna jest zarówno ilość, jak i jakość i rodzaj codziennie wypijanych płynów.

Napoje zalecane:

Podstawowym napojem kobiety ciężarnej i karmiącej powinna być, tak jak w każdej racjonalnej diecie woda, której powinno się wypijać ok. 2-3 litrów dziennie.
Wybór odpowiedniej wody, przy dostępnym obecnie asortymencie wód butelkowych jest nierzadko sporym problemem. Należy pamiętać, iż woda tak jak pożywienie powinna dostarczać cennych składników odżywczych. W okresie ciąży i laktacji wzrasta zapotrzebowanie na składniki mineralne dlatego też, zaleca się wodę niegazowanąśrednio- lub wysokozmineralizowaną. Kilka lat temu kobietom w ciąży zalecano wodę mineralną niskosodową, argumentując iż nadmiar sodu podnosi cieśninie krwi.
Zalecenie to zostało zmienione, woda nie jest przyczyną nadmiernego spożycia sodu lecz przesolone potrawy. Woda powinna stanowić podstawowe źródło nawodnienia organizmu, gdyż zapewnia ona zarówno prawidłowy rozwój płodu, jak i odpowiednią produkcję pokarmu w czasie laktacji.

Oprócz wody, ważnym napojem w diecie przyszłej mamy jest mleko i napoje mleczne o zawartości tłuszczu nie większej niż 2%. Cztery szklanki mleka lub napojów mlecznych dziennie, pokryją zwiększone zapotrzebowanie na wapń, jeden z najważniejszych składników mineralnych w diecie kobiety ciężarnej i karmiącej.

W jadłospisie mogą się również znaleźć soki owocowe i warzywne. Ze względu na zawartość witamin i składników mineralnych, a także małą zawartość cukrów prostych, najbardziej polecane są soki warzywne, szczególnie pomidorowy oraz marchwiowy.
Poza tym, wartościowe są również obfitujące w witaminę C soki owocowe, z czarnej porzeczki, pomarańczowe, grejpfrutowe oraz soki z malin. Należy jednak wziąć pod uwagę, że w niektórych sokach dostępnych na półkach sklepowych, znajdują się duże ilości dodanego cukru, dlatego też warto przyjrzeć się etykietom i wybierać te bez dodatku cukru, lub przyrządzać soki samodzielnie.

W czasie ciąży i laktacji można również pozwolić sobie na filiżankę herbaty owocowej lub ziołowej (przykładowo herbatę z dzikiej róży, aronii czy też napar z rumianku, melisy). Dozwolone są również dostępne na rynku specjalne herbatki dla kobiet ciężarnych i karmiących.

Napoje niezalecane:

Napoje, których w czasie ciąży i laktacji należy unikać, to przede wszystkim napoje alkoholowe, zarówno te o wysokiej, jak i niskiej zawartości alkoholu jak piwo czy wino. Alkohol spożywany nawet w małych ilościach może doprowadzić do powstania wad rozwojowych płodu oraz komplikacji podczas ciąży i porodu.

Kawę oraz mocną herbatę, szczególnie herbatę czarną ze względu na zawartość kofeiny, kobiety do 12 tygodnia ciąży, powinny wyeliminować z diety. Kofeina zwiększa ryzyko poronienia, zwłaszcza w początkowym okresie ciąży a ponadto zaburza wchłanianie pierwiastków takich jak wapń, magnez oraz żelazo, bardzo ważnych w okresie ciąży.
Co więcej, przechodzi ona do pokarmu kobiecego i spożywana w nadmiernych ilościach może wywołać u niemowlęcia objawy takie jak bezsenność i drażliwość. Po dwunastym tygodniu ciąży, jeżeli całkowita rezygnacja z kawy stanowi problem, dozwolone jest wypicie jednej filiżanki kawy dziennie. Najkorzystniej jednak, na czas ciąży i laktacji zrezygnować z picia kawy, czy też zastąpić ją kawą zbożową lub bezkofeinową.

Należy pamiętać, że kofeina znajduje się nie tylko w kawie, ale także w napojach energetyzujących, coca-coli, czy też jak już było wspomniane, w mocnym naparze herbaty. Z tego powodu, napoje te powinny być również wyeliminowane z jadłospisu.

Podczas ciąży i karmienia piersią, niezalecane są również słodkie napoje gazowane typu cola, sprite, fanta oraz dosładzane soki i napoje owocowe. Tego typu napoje, zawierają duże ilości cukrów prostych (ponad 2 łyżeczki/100ml), przez co są bardzo kaloryczne i sprzyjają nadmiernemu przyrostowi masy ciała. Poza tym, w większości nie zawierają one żadnych wartości odżywczych, a zawarty w nich cukier powoduje wzrost stężenia trójglicerydów w surowicy krwi.

Aneta Łańcuchowska

Patrycja Wołodkiewicz

dietetyczki,

Poradni Dietetycznej halsa

www.halsa.pl

share