Dieta w ciąży mnogiej

10/01/2009 at 02:52

Każda mama oczekująca dziecka martwi się tym, czy jej dziecko otrzymuje odpowiednią ilość substancji odżywczych, czy nie brakuje mu jakiś składników , aby mogło się prawidłowo odżywiać.

Mama, która spodziewa się bliźniaków, martwi się podwójnie.

Musi dostarczyć odpowiedniej ilości zdrowych składników, aby starczyło ich dla dwojga dzieci.

Obawia się, że jej dzieci przyjdą na świat ze zbyt niską masą urodzeniową, biorąc pod uwagę fakt, że ciąża mnoga zwykle kończy się przed czasem.

Stosując odpowiednią dietę w ciąży mnogiej możesz zwiększyć szansę na urodzenie dzieci o większej masie urodzeniowej.

W sierpniu ubiegłego roku urodziły się w Egipcie siedmioraczki. Noworodki ważyły od 1,45 do 2,8 kg. Przyznam, że byłam tym faktem bardzo zaskoczona i pełna podziwu dla kobiety, która taką ciążę donosiła do ósmego miesiąca. Przyznasz, że jak na tak sporą gromadkę w brzuchu mamy, dzieci osiągnęły naprawdę sporą wagę. Nie są to dobre wyniki, jeśli chodzi o dzieci z ciąży pojedynczej, ale 2,8 kg to bardzo częsta waga w przypadku bliźniąt.

Na końcu tego postu znajdziesz linki do stron, gdzie możesz zobaczyć zdjęcie i video tych maluchów po urodzeniu.

Dzięki stosowaniu odpowiedniej diety bliźniaki mają szansę osiągnąć masę urodzeniową nawet 3 do 3,5 kg każde. Musisz jednak do tej sprawy podejść rzeczywiście ze zdwojoną odpowiedzialnością.

Nie musisz jeść za dwoje, ani tym bardziej za troje, jeśli chodzi o ilość dostarczanych kalorii, ale musisz zwiększyć dawkę składników mineralnych, witamin oraz białka – musisz dodatkową dawkę, jaką zaleca się w przypadku ciąży pojedynczej pomnożyć razy dwa, w przypadku bliźniaków, razy trzy, gdy spodziewasz się trojaczków.

Zwiększenie jedynie ilości pokarmów, a co za tym idzie ilości dostarczanych kalorii, może prowadzić do powstania u ciebie otyłości, co może jedynie zaszkodzić ciąży, a nie pomóc w prawidłowym rozwoju dzieci.

W ciąży bliźniaczej nie ma więc potrzeby zwiększania ilości kalorii ponad normę zalecaną dla ciąży pojedynczej. Jednak mimo to twoja waga będzie wzrastać szybciej i pod koniec ciąży powinnaś ważyć więcej o 17-22 kg.

W diecie natomiast musisz koniecznie zadbać o jakość spożywanych pokarmów, o to by zawierały wszystkie konieczne witaminy, minerały oraz białko. Pamiętaj też o regularnym przyjmowaniu preparatów witaminowych, czy też preparatów zawierających żelazo, które zalecił ci na pewno lekarz.

Ponieważ ciąży mnogiej towarzyszą często wzmożone dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, takie jak zgaga, czy nudności, a nawet wymioty (w ciąży mnogiej częściej występują tzw. niepowściągliwe wymioty ciężarnych), dlatego może być ci trudno stosować do zaleceń. W ciąży mnogiej uciskająca macica doprowadza bowiem do zmniejszenia objętości żołądka. Dlatego ważne jest żeby jeść częściej, ale mniejsze, ale bardziej wartościowe porcje. Podziel swoje dzienne porcje na 6 mniejszych posiłków. Unikaj też bezwartościowej żywności, np. słodyczy, aby niepotrzebnie nie zajmować nią żołądka i nie dostarczać nadmiernej ilości kalorii.

Siedmioraczki z Egiptu

Urodziła siedmioraczki

Jeśli nie znalazłaś w tym wpisie odpowiedzi na nurtujące cię pytanie, zadaj je poniżej. Mile widziane też komentarze.

share