Ćwiczenia relaksacyjne przed porodem są ważne…

20/10/2008 at 22:46

Z jakimi ćwiczeniami kojarzy ci się gimnastyka w szkole rodzenia? Jeśli nie uczęszczałaś do tej pory na takie zajęcia, to myślę, że przede wszystkim z ćwiczeniami oddechowymi. Wiele jest wątków na forach internetowych o ciąży i porodzie, gdzie padają pytania do pań, które chodziły do szkół rodzenia, właśnie o to, jak ćwiczyć oddech przed porodem. Tymczasem w przygotowaniu do porodu ważne są również inne ćwiczenia: są to ćwiczenia relaksacyjne. Dzięki ćwiczeniom relaksacyjnym możesz nauczyć się świadomie rozluźniać mięśnie, co może zmniejszyć twoje napięcie i dać również odprężenie psychiczne w czasie ciąży. Te ćwiczenia to doskonały środek przeciwko stresom, zmęczeniu i znużeniu fizycznemu. Umiejętność świadomego kontrolowania mięśni jest bardzo przydatna także w czasie porodu. Konieczność stosowania relaksu jest niezbędna w przerwach między skurczami. Mięśnie wtedy wypoczywają, regenerują się i organizm nabiera sił do dalszego wysiłku.
Na poparcie tego, o czym napisałam, przytoczę fragment książki „Szkoła rodzenia” Sheili Kitzinger, wielkiego autorytetu w sprawach związanych z przygotowaniem kobiet do porodu. Do książki tej nieraz powracałam na blogu, pisałam też o samej autorce.

Oto fragment rozdziału „Harmonia porodu: nauka relaksacji”:
„Umiejętność rozluźniania się nie jest, jak się czasem sądzi, cechą, którą pewne osoby posiadają od urodzenia, a której inne są pozbawione. Wprost przeciwnie, daje się ona na ogół osiągnąć poprzez ćwiczenia i koncentrację. Niekiedy ludzie, którzy uważają się za ostatnich zdolnych się rozluźnić i którzy mówią, iż nigdy czegoś takiego nie dokonają, łatwiej osiągają stan relaksu niż osoby, które podchodzą do życia z pozornie większym luzem i sprawiają wrażenie obdarzonych bardziej „senną” naturą. Widywałam wielokroć, jak kobiety o napiętych nerwach, ale inteligentne, samokrytyczne i stałe w postanowieniach, panując nad ciałem siłą umysłu uczyły się całkowicie rozluźniać. Zdobywały dzięki temu umiejętności przydatne nie tylko podczas porodu, ale w każdej trudnej chwili codziennego życia.
Jakże często podczas rutynowych zajęć w domu czy w pracy niepotrzebnie napinamy mięśnie, obniżając tym samym efektywność wykonywanej czynności i marnując energię. Jeżeli kobieta starannie się sobie przyjrzy podczas różnych zajęć choćby takich jak: ubijanie jaj, czyszczenie butów, pisanie listów albo pisanie na maszynie (dziś powiedzielibyśmy – pracując przy komputerze -przyp. Autora), odkryje z pewnością, że napina barki, wciąga brzuch, zaciska zęby, wstrzymuje oddech lub wykonuje jakąkolwiek inną czynność, która sprawia, że część jej energii zamiast służyć wykonywaniu określonego zadania, z jej własnej winy ginie gdzieś po drodze. Aby jednak wykryć u siebie owe odpowiedzialne za straty energii czynności powodujące zbędne skurcze mięśniowe, trzeba się sobie poprzyglądać. Toteż pierwszym etapem nauki relaksacji jest utrwalenie w sobie zdolności do bezustannego zwracania uwagi na swoje zachowanie.” źródło: Sheila Kitzinger “Szkoła Rodzenia”, Warszawa 1996

Tak więc gorąco namawiam cię do ćwiczeń gimnastycznych w czasie ciąży, nie tylko oddechowych i poprawiających kondycję, ale także do tych, które pomogą ci świadomie odprężać się w czasie ciąży i porodu.
Jeśli chciałabyś ćwiczyć przez całą ciążę, nie tylko uczestnicząc w trzecim trymestrze w szkole rodzenia, zachęcam cię do zapoznania się z ofertą Ćwiczenia przygotowujące do porodu – płyta DVD.

share