Co pić w czasie ciąży?

25/05/2009 at 19:38

Wpadł mi dziś ręce zeszłoroczny numer miesięcznika “M jak mama” (numer wrześniowy), a nim ciekawy artykuł “Czym ugasić pragnienie”. Tekst napisały panie: Katarzyna Hubicz i Renata Ziółkowska przy konsultacji pani mgr inż. Magdaleny Makarewicz-Wujec (dietetyk, Warszawski Uniwersytet Medyczny).

Bardzo spodobała mi się podział, jakiego dokonały panie, pisząc artykuł: na napoje zalecane, niepolecane, dozwolone, zakazane. Ponieważ wiem, że często panie będące w ciąży, poszukują takich informacji, postaram się streścić artykuł.

Jeśli jesteś w ciąży, powinnaś pić co najmniej dwa litry (8 szklanek) napojów dziennie. Jeśli jest bardzo gorąco, to jeszcze o litr więcej (jeszcze dodatkowe 4 szklanki). Również w okresie zimowym, kiedy grzeją w domach kaloryfery, zapotrzebowanie na płyny wzrasta (suche powietrze).

Pewnie zastanawiasz się co najlepiej wypijać, by zapewnić sobie tą ilość płynów, a czego unikać, by nie zaszkodzić dziecku.

Napoje zalecane:

  • Woda niegazowana – najlepszy napój dla przyszłej mamy. Zachęcam do przeczytania wcześniejszego artykułu na moim blogu, gdzie pisałam Jaką wodę powinnaś pić będąc w ciąży i karmiąc piersią.
  • Świeże soki owocowe i warzywne – ze względu na zawarte w nich bogactwo witamin i minerałów, które są teraz tak potrzebne. Szczególnie polecane: sok pomidorowy (ze względu na potas) oraz pomarańczowy i grejpfrutowy (ze względu na witaminę C, która też ułatwia przyswajanie żelaza).
  • Mleko i jogurty – ze względu na bogactwo wapnia (potrzebny do budowy kości, zębów, do prawidłowej pracy mięśni, serca i układu nerwowego).

Napoje dozwolone:

  • Woda gazowana – wbrew obiegowej opinii, nie szkodzi dziecku. Może jedynie nasilać wzdęcia. Jeśli nie masz wzdęć, pij ją bez ograniczeń, jeśli dokucza ci ten objaw, nie wypijaj więcej niż jedną szklankę.
  • Napoje z kofeiną – kawa, herbata, napoje typu cola, pitna czekolada. Kofeina w nadmiarze jest niekorzystna zarówno dla dziecka (zaburzenia rytmu serca), jak i dla ciebie (podwyższa ciśnienie, hamuje przyswajanie wapnia). Możesz ja jednak pić w niewielkich ilościach. Pisałam o tym na moim blogu w notce: Picie kawy w ciąży.
  • Soki, nektary i napoje z kartonów - zawierają dużo cukru, więc tym samym dostarczają zbyt dużo kalorii. Woda zawarta w nich jest trudno przyswajalna dla organizmu ze względu na duże stężenie rozpuszczonych w niej składników. Ogranicz ich spożycie do max. 1-2 szklanek dziennie.
  • Herbatka imbirowa – łagodzi nudności. Osobiście zaliczyłabym je do napojów zalecanych, szczególnie wtedy, gdy dokucza zgaga lub gdy złapie cię przeziębienie. Więcej o herbatce imbirowej i sposobach jej przyrządzania możesz przeczytać we wpisie na blogu: Herbata imbirowa – na zdrowie.

Napoje niepolecane:

  • Kolorowe napoje gazowane – zawierają duże ilości cukru, a także konserwanty i barwniki. W twoim organizmie mogą obniżać poziom potasu, magnezu, wapnia.

Napoje zakazane:

  • Alkohol - nie ma w ciąży bezpiecznej ilości. Musisz się powstrzymać także od okazjonalnego picia lampki wina lub szklanki piwa. Na blogu pisałam o tym szerzej: Alkohol w ciąży
  • Napoje izotoniczne i energetyzujące – oba zakazane ze względu na silnie pobudzające działanie oraz brak badań dotyczących wpływu na rozwijające się dziecko.
  • Napoje dietetyczne z aspartamem (słodzikiem) – zawierają szkodliwe dla dziecka składniki: kwas asparaginowy, fenyloalanina, metanol.
share