Anemia w ciąży

19/04/2010 at 17:35

W czasie ciąży kilkakrotnie będziesz miała wykonaną morfologię krwi. Polega ono na ocenie jakościowej i ilościowej krwinek oraz oznaczeniu poziomu hemoglobiny. Dzięki temu badaniu można wykryć przytrafiającą się dość często u ciężarnych niedokrwistość (anemię). Pamiętaj, że w czasie ciąży obraz morfologiczny krwi zmienia się nieco, więc samodzielna interpretacja wyników nie ma sensu. U kobiety oczekującej dziecka w sposób naturalny dochodzi do rozcieńczenia krwi, spowodowanej szybszym zwiększaniem się ilości osocza w stosunku do znajdujących się w nim elementów morfotycznych – krwinek („fizjologiczna” anemia). Istnieją jednak normy poniżej których morfologia nie powinna spadać, gdyż jest to niekorzystne zarówno dla dziecka jak i przyszłej mamy. Wg WHO stężenie hemoglobiny u kobiety ciężarnej nie powinno być niższe niż 11g/l.

Do anemii m. in. może dojść na skutek:
– utraty krwi  – nagle, gdy odkleja się łożysko lub przewlekle, przy długotrwałym plamieniu lub poronieniu zagrażającym. Nawet nieznaczne, lecz długotrwałe krwawienia z dróg rodnych mogą znaczenie zubożyć zapasy żelaza.
– niedoboru żelaza (płód oraz łożysko wykorzystuje zgromadzone zapasy oraz może nastąpić utrata podczas uporczywych wymiotów lub być spowodowany niewłaściwą dietą).

– istnienia w organizmie ognisk zakażenia – np. próchnicy zębów, zapalenia górnych dróg oddechowych

Jeśli zaobserwujesz u siebie:

– duszność

– kołatanie serca

– osłabienie

– trudności w koncentracji, upośledzenie pamięci,

– zawroty i ból głowy

– bladą i suchą skórę

– łamliwe włosy
niezwłocznie skonsultuj się z lekarzem.

W przypadku niedokrwistości spowodowanej brakiem żelaza lekarz zaleci przyjmowanie jego preparatów. Zaleci też częstsze kontrole morfologii krwi, nawet raz w miesiącu. Pamiętaj, że najkorzystniejsze jest przyjmowanie preparatów żelaza na czczo. Najlepiej jest ono wtedy przyswajane. Jednak mogą wtedy wystąpić przykre dolegliwości ze strony układu pokarmowego (nudności, wymioty, zaparcia) oraz złe samopoczucie.Wtedy korzystniej jest przyjmować lek w trakcie posiłku lub po jedzeniu.

Powinnaś też stosować odpowiednią dietę bogatą w żelazo. Aby wyrównać niedobory powinnaś wtedy jeść: mięso wołowe, wątrobę drobiową, kaszankę, drób (produkty pochodzenia zwierzęcego zawierają tzw. żelazo hemowe dobrze przyswajane w przewodzie pokarmowym człowieka), oraz natkę pietruszki, sałatę, surowy szpinak, kapustę białą i włoską, fasolę, soję, suszone owoce, kasze (produkty pochodzenia roślinnego zawierają tzw. żelazo niehemowe – trudniej przyswajalne).

Równocześnie wprowadź do diety naturalne środki zakwaszające (owoce cytrusowe lub soki z tych owoców, pomidory, truskawki, jagody, maliny), gdyż dzięki nim żelazo lepiej będzie się wchłaniać.

Powinnaś również uważać, aby nie spożywać pokarmów zawierających żelazo (lub tabletki) razem z napojami zawierającymi kofeinę, gdyż zmniejszają one jego wchłanianie. Także produkty mleczne i mączne upośledzają nieco wchłanianie żelaza, więc również ich spożycie powinno być w tym czasie ograniczone.

W zasadzie taką dietę możesz stosować przez całą ciążę, nawet jeśli teraz twoje wyniki krwi są zadowalające, być może uchroni cię to przed uciążliwą dolegliwością.

Polecam

Koktail pietruszkowy

Składniki:
– 1 cytryna,
– pęczek pietruszki,
– 3-4 łyżeczki cukru lub miód
– 2-3 szklanki niegazowanej wody.

Sposób przyrządzania
Pokrojoną w plastry cytrynę rozdrobnij mikserem, dodaj cały pęczek pietruszki razem z łodyżkami oraz cukier. Uzupełnij wodą i dobrze wymieszaj.

fot. by joey.parsonst www.flickr.com
share